Analiza SWOT – mocne i słabe strony Twojego biznesu

Co to jest analiza swot?

Analiza SWOT (z ang. Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) to mocne i słabe strony przedsiębiorstwa oraz szanse i zagrożenia związane z realizowaną strategią działania.
Mocne i słabe strony dotyczą stanu aktualnego, zaś szanse i zagrożenia odnoszą się do możliwego rozwoju wypadków.

Możesz skupić się tylko na samym wyliczeniu poszczególnych punktów, bo takie ebiznes plany też istnieją, lecz jeśli chcesz przekonać inwestora do podjęcia korzystnej dla Ciebie decyzji – musisz to rozwinąć. Pokaż, że masz słabe strony, bo nawet najlepsza firma je ma, a także odkryj realne zagrożenia. Ale równocześnie wytłumacz, jak Ty sobie z nimi poradzisz. To samo dotyczy mocnych stron firmy i szans.

Musisz wiedzieć, iż bardzo ważną rzeczą jest krytyczne spojrzenie na własną działalność. Bo tylko takie podejście pozwoli wychwycić te słabsze punkty. Analiza SWOT jest chyba najmniej subiektywną częścią całego e-biznesplanu.

Analiza SWOT

SWOT – elementy składowe

Strengths – Mocne strony

Jakie są mocne strony Twojej e-firmy, czyli co może robić Twoją przewagę w stosunku do konkurencji. Ale tutaj UWAGA: trzeba spojrzeć na firmę jakby z innej perspektywy, to znaczy odpowiedzieć sobie na pytanie: jakie silne strony widzi w mojej firmie klient, otoczenie zewnętrzne?
Nasze spojrzenie zawsze będzie subiektywne. A poza tym, to przecież o odbiorcę chodzi, bez niego nasz biznes by nie istniał. Jeżeli będziemy dogadzać sobie, a nie jemu, to szybko znikniemy z horyzontu.

Weaknesses – Słabe strony

Słabych stron może być bardzo dużo. To może być praktycznie każdy aspekt działalności firmy. Jeżeli któryś z aspektów, działów nie jest należycie dopilnowany, wtedy automatycznie staje się bolączką. Tak to można zdefiniować.
Zarówno problemem, jak i zaletą, może być wszystko. Ważne jest jedno: nie bójmy się identyfikować tzw. „wąskich gardeł”. Ukrywanie słabości nie spowoduje, że przestaną one istnieć. Wręcz przeciwnie – jeżeli wyjdą później, skutek będzie gorszy dla Ciebie.

Opportunities – Szanse

Jak już wiemy, szanse odnoszą się do możliwego rozwoju wypadków. A więc są to niejako prognozy na to, co będzie się działo na rynku w naszej branży w przyszłości. Jakie więc mogą być nasze szanse? Przykładowo: Pojawienie się nowych grup klientów. Jeżeli Wasza pozycja na rynku zostanie ugruntowana, poprzez wykonanie wielu zleceń dla mikro- i małych firm, to może się to przełożyć na zainteresowanie Wami firm większych lub też nawet korporacji.

Wejście na nowe rynki. Generalnie możecie działać na terenie całego kraju. Przy e-biznesie odległości nie grają większej roli. I jeżeli uda się zdobyć renomę w skali kraju, może pojawi się szansa wejścia na rynek europejski?

Threats – Zagrożenia

Istnienie zagrożeń ma destrukcyjny wpływ na rozwój organizacji lub powodzenie inwestycji. Analizując zagrożenia, zastanówmy się nad poniższymi pytaniami.

Co robi konkurencja, aby odebrać Twojej firmie klientów? Konkurencja przede wszystkim obniża ceny. Może również przebić nas szeroko zakrojoną akcją reklamową. Niewykluczone, że będzie starała się podglądać i naśladować nasze działania, np. zacznie pozycjonować wykonane witryny, tak jak my to robimy.
Co może wpływać na to, że firma może upaść lub produkt staje się przestarzały? Musimy cały czas monitorować, jak rozwija się rynek. Jak ewoluują witryny internetowe. Czy będą one coraz prostsze w swoim przekazie, czy też coraz bardziej nasycone grafiką? To jest jeden z najszybciej rozwijających się biznesów i jeżeli nie nadążymy za nowinkami, trendami, możemy zostać z tyłu, pomimo dobrego marketingu i szerokiego wachlarza usług.
Czy grozi nam zastój sprzedaży? Może nam zagrozić, jeżeli przestaniemy dbać o klienta. Jest to błąd popełniany przez wiele firm. W momencie, kiedy już ugruntują swoją pozycję rynkową – zaczynają nieco lekceważyć klienta. Po prostu jadą na opinii. Ale to się z reguły kończy tak, że klient, nawet stały, odchodzi do konkurencji. Nie zrób tego błędu.
Pamiętaj opracowując zagrożenia, że warto czasem założyć gorszy scenariusz. Przeciwstawienie sobie zagrożeń z szansami wcale nie jest powodem do pesymizmu, a raczej pokazaniem, w jaki sposób pokonać przeszkody.

Pisać analizę swot samemu, czy zlecić?

Na koniec nasza odpowiedź na często przewijające się wśród chcących napisać ebiznesplany pytanie: Czy lepiej stworzyć analizę SWOT samemu, czy też zwrócić się o poradę o fachowców?
My twierdzimy, że lepiej samemu. Dlaczego? Ponieważ:

Jeżeli nie jesteś przynajmniej współautorem tej analizy, trudno Ci będzie w przyszłości realizować strategię, identyfikować słabe strony i zagrożenia i im zapobiegać
Jeżeli zlecisz to specjaliście, to On i tak musi się z Tobą skonsultować w niektórych kwestiach, a więc płacisz za usługę, a i tak musisz się w to angażować
Zlecając na zewnątrz, przekazujemy całą wiedzę na zewnątrz – swoje pomysły, innowacje, itd.
Masz wiedzą merytoryczną o swojej firmie, więc jeżeli zapoznasz się o co chodzi w SWOT, to jesteś w stanie to stworzyć sam.

Zadania dla Ciebie:

  • Znajdź informacje na temat: co podają e-firmy najczęściej jako swoje słabe strony? Niekoniecznie musi to być wyjęte z analiz SWOT.
  • Wyszukaj 3 biura projektowe zajmujące się pisaniem biznes planów i zapytaj, jaka jest cena napisania tego dokumentu oraz co wchodzi w skład całości usługi.