Co to jest pozycjonowanie?

Czym, jest pozycjonowanie? W skrócie: to zdobywanie wysokich miejsc w Google. To oczywiście spore uproszczenie. Wyjaśnię zatem nieco szerzej to pojęcie.

Google podbiło rynek wyszukiwania dzięki algorytmowi o nazwie Page Rank (page – od nazwiska jednego z twórców Google – Larry’ego Page’a). Pomyśl: jak oceniać strony internetowe? Jak ustalać ranking, czyli kolejność ich wyświetlania na zapytanie użytkownika? Są dwa elementy, które są istotne:

  • Treść. Zawartość strony (ściślej: danej podstrony serwisu) powinna odpowiadać zapytaniu usera. Zatem jeśli pyta on o „kurs pozycjonowania”, na stronie powinien pojawić się tekst „kurs pozycjonowania”, lub chociaż „szkolenie z pozycjonowania”, lub „kursy o pozycjonowaniu” itp.
  • Odnośniki / linki. Page Rank był przełomem, ponieważ Google postanowiło oceniać strony nie tylko pod kątem treści, ale też zaczęto brać pod uwagę linki kierujące (wskazujące) do serwisu. Idea jest prosta: skoro treść i budowę strony można odpowiednio spreparować pod Google, zatem należy wprowadzić czynnik, który będzie niezależny bezpośrednio od samej strony (serwisu). Zatem liczą się linki.
Jest tutaj analogia do głosowania. Na serwisy w Internecie głosujemy. Jeśli jakiś serwis nam się podoba (albo na przykład jeden, konkretny artykuł na jakimś blogu), to czasami umieszczamy do niego link na naszej stronie. Czyli głosujemy na niego. Mówimy innym: „Zobaczcie, to jest dobry serwis, zamieścił wartościową treść, przeczytajcie.” Inni robią podobnie – też głosują, oddając link (jako głos). Zatem wartościowe serwisy (przynajmniej w teorii) powinny mieć wiele linków wskazujących na nie (czyli linkujących do nich serwisów), a te mało wartościowe – bardzo mało, lub wcale. Gdyby tak było, Internet byłby idealny. Staty lub niestety pojawił się zawód pozycjonera, czyli osoby, która sprawia, że strona pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Kim jest pozycjoner?

Pozycjoner to ktoś, kto wie sprawia, że serwis internetowy – nawet mało wartościowy – może zajść wysoko w wynikach wyszukiwania Google. W Polsce warto mówić głównie o wyszukiwarce Google, ponieważ około 97% wyszukiwania w Polsce odbywa się właśnie z użyciem silnika tej wyszukiwarki.
Idealna sytuacja to tak, w której pozycjonowany serwis jest wartościowy, przydatny dla internautów. I dobry pozycjoner powinien zadbać o to, by treści w pozycjonowanym serwisie były bardzo dobre.
Praca pozycjonera składa się generalnie z dwóch etapów:
  • optymalizacji seo, czyli przebudowie (i zazwyczaj rozbudowie) serwisu, by był lepiej widoczny w SERP’ach (czyli w wynikach wyszukiwania),
  • zdobywaniu linków – ten proces w zasadzie nie ma końca – raz zaczęty jest (powinien) być kontynuowany do końca życia serwisu w Sieci.

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>