Co to jest użyteczność? Czym jest usability?


człowiek przy laptopie przegląda stronyCzym jest użyteczność? Można różnie definiować to pojęcie, ale zawsze dojdziemy do prostego wniosku: chodzi o intuicyjną obsługę. Choć nie tylko. Coś, co jest użyteczne, służy nam do pewnych celów. I to służy dobrze. Nie mamy problemów z obsługą, wszystko jest intuicyjne, niejako „na swoim miejscu”. Ale użyteczny to także funkcjonalny. Bo co z tego, że coś jest łatwe w obsłudze, jeśli nie spełnia kompletnie naszych oczekiwań. Pilot do telewizora, który jest prosty w obsłudze i działa doskonale, ale ma tylko przycisk włączania, wyłączania i zmiany kanałów o jeden w górę lub w dół nie będzie użyteczny. Dlaczego? Bo nie zmienimy nim poziomu głośności, ani nie przejdziemy szybko z kanału 2 na kanał 82. Ano właśnie: zatem prostota obsługi i funkcjonalność muszą iść ze sobą w parze, dając wynikowo funkcjonalne urządzenie, rozwiązanie.

Kiedy strona internetowa jest użyteczna?

Tutaj definicja powie nam, że strona musi być intuicyjna w obsłudze. Oznacza to, że użytkownik, który trafi na serwis internetowy:

  • wie, gdzie w strukturze serwisu się znajduje,
  • wie, na jakiej stronie jest obecnie i co na niej znajdzie,
  • wie, jak wykonać akcję, na jakiej mu zależy,
  • wie, co jest linkiem, a co nie jest,
  • łatwo znajdzie zakładkę „kontakt”, bez trudu przejdzie na stronę główną itd.

Ale to nie wszystko. Serwis musi dodatkowo spełniać oczekiwania użytkownika, który wchodzi na stronę z jakąś intencją. Powiedzmy, że chodzi o sklep internetowy. Ktoś przegląda wyniki wyszukiwania Google, klika jeden z linków i trafia na sklep. Intencją usera jest znalezienie jakiegoś produktu. Powiedzmy, że chodzi o pokrowiec do tabletu. Użytkownik szuka pokrowca i informacji o nim. Zanim podejmie decyzję o ewentualnym zakupie, chce dowiedzieć się:

  • do jakiego tabletu pasuje ten pokrowiec –  czy będzie pasował do jego urządzenia?
  • jakie ma wymiary,
  • z jakiego materiału jest wykonany,
  • ile kosztuje przesyłka, za ile dni dostanie towar, ile trwa gwarancja itd.

Zatem pokazanie tych informacji userowi sprawi, że strona produktu w sklepie internetowym będzie użyteczna. A jeśli tych informacji zabraknie, potencjalny klient się zawiedzie i do transakcji nie dojdzie.

Jak widzisz użyteczność to coś więcej, niż łatwość obsługi. To także odpowiednio przedstawione informacje.

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *