Co to jest użyteczność? Czym jest usability?


człowiek przy laptopie przegląda stronyCzym jest użyteczność? Można różnie definiować to pojęcie, ale zawsze dojdziemy do prostego wniosku: chodzi o intuicyjną obsługę. Choć nie tylko. Coś, co jest użyteczne, służy nam do pewnych celów. I to służy dobrze. Nie mamy problemów z obsługą, wszystko jest intuicyjne, niejako „na swoim miejscu”. Ale użyteczny to także funkcjonalny. Bo co z tego, że coś jest łatwe w obsłudze, jeśli nie spełnia kompletnie naszych oczekiwań. Pilot do telewizora, który jest prosty w obsłudze i działa doskonale, ale ma tylko przycisk włączania, wyłączania i zmiany kanałów o jeden w górę lub w dół nie będzie użyteczny. Dlaczego? Bo nie zmienimy nim poziomu głośności, ani nie przejdziemy szybko z kanału 2 na kanał 82. Ano właśnie: zatem prostota obsługi i funkcjonalność muszą iść ze sobą w parze, dając wynikowo funkcjonalne urządzenie, rozwiązanie.

Kiedy strona internetowa jest użyteczna?

Tutaj definicja powie nam, że strona musi być intuicyjna w obsłudze. Oznacza to, że użytkownik, który trafi na serwis internetowy:

  • wie, gdzie w strukturze serwisu się znajduje,
  • wie, na jakiej stronie jest obecnie i co na niej znajdzie,
  • wie, jak wykonać akcję, na jakiej mu zależy,
  • wie, co jest linkiem, a co nie jest,
  • łatwo znajdzie zakładkę „kontakt”, bez trudu przejdzie na stronę główną itd.

Ale to nie wszystko. Serwis musi dodatkowo spełniać oczekiwania użytkownika, który wchodzi na stronę z jakąś intencją. Powiedzmy, że chodzi o sklep internetowy. Ktoś przegląda wyniki wyszukiwania Google, klika jeden z linków i trafia na sklep. Intencją usera jest znalezienie jakiegoś produktu. Powiedzmy, że chodzi o pokrowiec do tabletu. Użytkownik szuka pokrowca i informacji o nim. Zanim podejmie decyzję o ewentualnym zakupie, chce dowiedzieć się:

  • do jakiego tabletu pasuje ten pokrowiec –  czy będzie pasował do jego urządzenia?
  • jakie ma wymiary,
  • z jakiego materiału jest wykonany,
  • ile kosztuje przesyłka, za ile dni dostanie towar, ile trwa gwarancja itd.

Zatem pokazanie tych informacji userowi sprawi, że strona produktu w sklepie internetowym będzie użyteczna. A jeśli tych informacji zabraknie, potencjalny klient się zawiedzie i do transakcji nie dojdzie.

Jak widzisz użyteczność to coś więcej, niż łatwość obsługi. To także odpowiednio przedstawione informacje.

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>