Jak wyjść na rynek Unii Europejskiej (Europę) z e-sklepem, w e-commerce?

Polski rynek e-commerce jest stosunkowo mały, a do tego bardzo konkurencyjny. Jeśli sprzedajesz popularne produkty, najpewniej masz ocean konkurencji. A do tego zawsze znajdą się tacy, którzy będą dołowali ceny. Dodajmy do tego polskiego e-klienta, który został przyzwyczajony to „taniości” i mamy problem gotowy: Twoja sprzedaż jest zbyt mała, byś godziwie zarabiał i mógł skutecznie rozwijać swój e-sklep. Co można na to poradzić? Jednym ze sposobów walki ze stagnacją jest wyjście na rynek europejski.

W tytule napisałem o rynku Unii Europejskiej (UE), ponieważ na terenie Unii są ujednolicone przepisy (w dużej mierze), dlatego e-handel transgraniczny pomiędzy krajami Unii jest stosunkowo prosty. A do tego logistyka jest uproszczona, gdyż Poczta Polska obsługuje całą Unię, oferując dobre ceny za listy i paczki.

E-handel na Europę

Oczywiście wyjście z e-sklepem na Europę to dość szeroki temat. Postaram się dać Ci kilka szybkich rad, jak to zrobić:

  • Opracuj osobną domenę. Zalecam rozszerzenie .com. Tak zrobiliśmy w przypadku jednego z naszych sklepów internetowych. Na rynku polskim działamy pod domeną Tabletoid.pl, a na rynku globalnym – pod adresem TabletoidStore.com. Z kolei inny nasz sklep działa także na polskim rynku pod domeną .com (Fasja.com), aczkolwiek posiadamy także nazwę Fasja.pl i mamy przekierowanie na wariant z .com.
  • Możesz wykorzystać ten sam szablon sklepu, który masz na polski rynek. Nie ma sensu inwestowanie w kolejną templatkę, bo i po co.
  • Zleć przetłumaczenie regulaminu. Na razie mówimy o języku angielskim, jeśli jednak chcesz działać na innych językach, musisz także opracować dla nich regulaminy.
  • Zleć tłumaczenie opisów produktów. Szkoda czasu robić tego samemu. Na dzień dzisiejszy, można poniżej 20zł zapłacić za 1500 znaków tłumaczenia.
  • Skrupulatnie opracuj kategorie w danym języku. Przygotuj także tzw. artykuły kategoriowe (krótkie opisy zawartości kategorii), by dodatkowo zapunktować pod wyszukiwarki (w tym pod Google).
  • Dopracuj koszyk i proces składania zamówienia. Koniecznie wprowadź PayPal, jeśli jeszcze go nie masz.
  • Pozycjonuj samodzielnie e-sklep na rynek europejski. Większość rób sam, a proste i czasochłonne czynności zlecaj na zewnątrz.

Niewiele polskich sklepów internetowych działa poza Polską. To dla Ciebie szansa. Nie zwlekaj z decyzją. Wyjście na rynek europejski jest szybsze i tańsze niż myślisz. Powodzenia.