Wprowadzenie do biznes planu oraz profil firmy

E – biznes plan możemy podzielić na kilka podstawowych zagadnień, które po kolei postaramy się przedstawić Ci w sposób maksymalnie przystępny. A więc zaczynamy!

Profil firmyPierwsza rzeczą, którą powinieneś umieścić w swoim biznes planie, jest spis treści. Możesz oczywiście spis treści biznes planu dodać na końcu, po napisaniu biznesplanu, ale nie zapomnij o nim. Taki spis treści jak w wielu dokumentach, a także zwykłych książkach. Jest to bardzo istotne, ponieważ pokazuje, co jest zawarte w naszym dokumencie i co gdzie można odnaleźć.

Mamy już spis treści, możemy zatem przejść do rozwinięcia tej treści. Zaczynamy od:

Wstępu / wprowadzenia

Nie powinien być długi. W sumie około jednej strony. Wstęp jest potrzebny, ponieważ dobrze skonstruowany pozwala czytającemu od razu zdobyć informacje o tym, co to za firma i co to za ludzie. Pojęć, które bardziej szczegółowo będą rozwinięte w dalszej części.

Musisz krótko przedstawić:

  • Nazwę firmy, np. KRZYWY.PL Paweł Krzyworączka.
  • Branżę, w której ona działa. Podaj również świadczone przez Was usługi. Np. firma prowadzi działalność w branży e-commerce oferując swoim klientom wykonanie stron WWW i ich pozycjonowanie.
  • Cel, dla którego biznes plan został utworzony. Np. powstał pomysł poszerzenia działalności firmy i wprowadzenia na rynek nowej e-usługi – zwiększania użyteczności (usability) stron internetowych. Stworzony biznes plan ma pomóc w uzyskaniu kredytu z banku w wysokości 120 tys. PLN.

I tyle na początek.
Dopiero w drugiej części tej sekcji biznesplanu zaprezentujemy rozbudowany moduł naszej e-firmy. Ten drugi punkt to:

Profil e-firmy

Mamy w tym momencie inwestora, który został już zachęcony naszym ciekawym wprowadzeniem. Teraz trzeba mu opowiedzieć szerzej o profilu działalności firmy w kilku aspektach.
Możemy w tej części ebiznesplanu wyróżnić 3 zagadnienia:

  • rozbudowany opis przedsiębiorstwa,
  • charakterystyka świadczonych e-usług,
  • określenie misji przedsiębiorstwa.

Rozbudowany opis przedsiębiorstwa

Najważniejsze daty, stan prawny, finansowy i organizacyjny, a także kwalifikacje kadry i zasoby. W kwestii pierwszej musimy rozwinąć to, co zasygnalizowaliśmy we wprowadzeniu. Na pierwszym miejscu jest nazwa firmy. Potem jej rok założenia i ewentualnie inne ważne daty – jeżeli takowe w historii firmy istnieją.

Następnie podajemy stan prawny i finansowy firmy, czyli np. że jest to spółka cywilna z kapitałem zakładowym 180 tys. PLN. I tutaj STOP! Skończyliśmy recytowanie danych typowo urzędowych. Teraz musimy przedstawić najistotniejszą część opisu przedsiębiorstwa w oczach naszego pożyczkodawcy: stan organizacyjny, kwalifikacje kadry pracowniczej, czyli – jacy ludzie u nas pracują. Dla banku jest to bardzo ważna informacja, jakim osobom powierza swoje pieniądze. Dlatego napisz kilka słów o swojej dotychczasowej karierze zawodowej, a jeśli masz wspólników – wymień również ich osiągnięcia.

Charakterystyka świadczonych e-usług

Drugą bardzo ważną kwestią jest charakterystyka świadczonych usług (lub e-usług). Teraz musisz przedstawić wszystko, co robicie, bardziej szczegółowo niż we wprowadzeniu.

Jest tutaj potrzeba wyjaśnienia:

  • Dla jakiej grupy odbiorców wykonujecie oraz pozycjonujecie strony WWW – małe, duże firmy, a może wszystkie?
  • Jakie rodzaje branży się do Was zwracają z prośbą o wykonanie usług – sklepy, firmy budowlane, hurtownie?
  • Czy wśród klientów firmy są również osoby prywatne?
  • Jakie są terminy wykonawstwa, co gwarantujecie w ramach wykonanej witryny – czy tylko samo wykonanie i wypozycjonowanie strony, czy może jeszcze opiekę nad stroną, jej aktualizację, etc.?

Misja przedsiębiorstwa

Misja firmyMisja przedsiębiorstwa to wbrew pozorom bardzo istotny temat, który powinien być uwzględniony w dobrym ebiznesplanie. To w pewnym sensie wizja e-firmy na długie lata działalności. A konkretnie?
Chcemy poprzez swoją działalność przyczynić się do szeroko pojętego rozwoju Internetu. Wyrobić w ludziach przekonanie, iż reklama poprzez witrynę internetową jest bardzo efektywna i w perspektywie długoterminowej prawdopodobnie jedna z najtańszych.” Czyli krótko i na temat. Oczywiście to tylko przykład, wcale nie rewelacyjny. Dopracuj swoją misję.

A teraz przyszedł czas na zadania do wykonania dla Ciebie:

Znajdź w sieci minimum 5 e-firm o podobnym profilu działalności do Twojego i dodaj je do ULUBIONYCH.
Wymyśl tagline, hasło, które by najlepiej pasowało dla misji Twojej firmy.